5 jednoduchých tipů na zlepšení komunikace
Jasná, srozumitelná a jednoduchá komunikace se může zdát jako něco složitého, nedosažitelného. Vše je o zkoušení a o chuti to zkoušet. Chodit a řídit auto jste také neuměli hned – stejné je to s komunikací. A máme to tak všichni. Myslíte si, že ti nejlepší řečníci při prvním vystoupení neměli trému? Určitě také. Jen při každém dalším a dalším opakování se stávali jistějšími. A věřím tomu, že trému – tu pozitivní, tu, která vám motivuje ještě k lepším výsledkům a větší hodnotě předaných informací posluchačům, mají dodnes.
Jak tedy zlepšit vaše komunikační dovednosti?
1. Mluvte
Kdykoliv a kdekoliv využijte každé příležitosti k navázání komunikace. Natrénujete si tak nejen to, jak konverzaci začít, ale také to, jak se naučit rychle reagovat.
2. Mluvte s lidmi venku
Pokud jste zkoušeli komunikaci doma, v nejbližším rodinném kruhu, zaměřte se nyní na lidi na ulici, v obchodě, na úřadě. Je vám hloupé někoho cizího oslovit? Nevíte, o čem si s ním máte začít povídat? Nebude si myslet, že po něm chcete peníze?
Takové pocity je potřeba překonat. Proto doporučuji navazovat rozhovory kdekoliv máte příležitost. V obchodě, popřát hezký den, zeptat se paní prodavačky, jak se dnes má, zeptat se, co by vám doporučila. Na dětském hřišti s další maminkou můžete začít kterékoliv dětské téma, zeptat se na radu, nebo jen poznamenat, jak si ty vaše děti hezky hrají. Když by vám docházela témata, vždy můžete zavést řeč na počasí. Věřte, bude se vám to hodně hodit, obzvlášť pokud se chystáte začít podnikat a budete chodit na různá podnikatelská setkání, networkingy a budete navazovat kontakty s cizími lidmi. I zde je potřeba nějak začít konverzaci a pokud už budete zvyklé a vytrénované, žádné téma vám nepřijde hloupé pro začátek rozhovoru a nebudete mít strach někoho oslovit.
3. Mluvte a pozorujte
Už jste ve fázi, kdy si to můžete dovolit, už nejste nervózní, komunikování si užíváte a máte upřímný zájem o lidi. Pozorujte reakce, pozorujte řeč těla, jak se druhý tváří, zda je mu povídání s vámi příjemné, zkuste začít naslouchat i své intuici. Můžete využít i různých zdrojů na internetu o nonverbální komunikaci. Sledujte také své tělesné signály. Co při mluvení děláte s rukama, nohama, zda stojíte rovně, zda vypadáte sebevědomě atd. Zkuste se zaměřit i na to, abyste se při mluvení dívala druhému do očí.
4. Mluvte a pozorujte, zda je vám rozumněno
Když už slušně zvládáte nonverbální komunikaci a signály těla, při troše tréninku zvládnete odpozorovat, zda vám lidé rozumějí. Jestli rozumí tomu, co jim říkáte a také zda je to zajímá, baví. Opět velmi důležité nejen v obchodním styku, ale také ve vašem soukromém životě. Ať už budete představovat sebe, váš nový projekt, nebo něco vykládat vaší kamarádce, chcete přeci, aby to druhého zajímalo a zaujaly jste jeho pozornost.
5. Mluvte, pozorujte a ověřujte si, zda je vám nejen rozuměno, ale jste i pochopeni
Trošku si rozšíříme bod 4. Mnohdy pozorovatelský talent nestačí a není cílem, abyste pořád byli jako ostříži a pozorovali každý maličký náznak u druhé osoby, se kterou hovoříte. Razím heslo, nevíš-li něco, zeptej se. Ano, opět jsme u ptaní a kladení otázek. Jen dávejte pozor, aby těch otázek nebylo mnoho a druhá osoba si nepřipadala jako u výslechu. Na otázku, zda bylo všechno jasné a srozumitelné, dostanete s největší pravděpodobností kladnou odpověď, lidé totiž nepřiznávají, že něčemu nerozumějí. Zároveň může být vaše komunikace tak jasná a dobrá, že je pochopeno vše. Takže tato otázka nebude to pravé. Přesný návod na ideální otázku neexistuje, je jen na vás vytvořit si jí dle vás a toho, čím se zabýváte.
Alena Ratajová – její specializací je komunikace, online marketing, sociální sítě, organizování a příprava akcí pro podnikatele pod názvem Fenomén značky. Propojování kontaktů a networkingová setkání jsou její zálibou.