5 nedostatků, které dělí vaše články od nebývalého úspěchu
Vyzkoušejte rady, tipy, doporučení Veroniky Kubrichtové.
Asi nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že příprava článků na blog vás stojí nemálo úsilí a odhodlání. Musíte jít s kůží na trh a ještě navíc oslnit čtenáře. A přes veškerou snahu jsou ohlasy leckdy mizivé.
Než své odhodlání vzdáte, blog zrušíte a vrhnete se do jiných vod, zkuste 5 jednoduchých změn. Za skvělým výsledkem se často neskrývá jen vysoká kvalita, ale především porozumění čtenářům.
Uživatelé internetu jsou dnes zahlceni informacemi a na váš web přicházejí pro okamžitý výsledek. Pokud ho nedostanou hned, odcházejí o dům dál.
Můžete si dát se svými texty sebevětší práci, ale pokud uděláte následující chyby, vyjde vaše námaha vniveč.
1. Uniká vám pravý význam nadpisů
Kdysi jsem měla pocit, že mé nadpisy musejí okouzlit svým uměleckým nádechem. Hodiny jsem si lámala hlavu mnohoznačnými výrazy, které v sobě ukrývají moudro věků. A moudro jsem skutečně objevila. Mé rafinované nadpisy nikoho nezajímají.
Čtenáři potřebují dostat během prvních sekund informaci, zda jim článek něco přinese. A od toho máme nadpisy. Jsou tím nejdůležitějším, co do svého článku vkládáte. Rozhodují o osudu celého vašeho díla. Nemají však být umělecké, ani moudré, mají především lákat k přečtení.
Přemýšlejte o tom, jaké obtíže vaše cílová skupina řeší. A pak nabídněte příslib řešení ve svém nadpisu.
2. Schováváte si to nejlepší nakonec
Zlaté pravidlo praví, že pokud je to nejlepší až na úplném konci, s největší pravděpodobností zůstane neobjevené. Pokud něco čtenáři skutečně postrádají, tak je to trpělivost. Nedozvědí se na první pohled, co jim článek přinese? Je mi líto, ale přijdete o ně.
Dáte-li článek trosečníkovi, který žil několik měsíců na pustém ostrově, nejspíš ho zhltne celý. Předložíte-li ho běžnému internetovému uživateli, máte přinejlepším několik okamžiků, abyste ho přiměli číst dál.
Proto platí – to nejzajímavější z vašeho článku vždy patří na začátek.
3. Přehlížíte jeden z nejdůležitějších prvků
Schválně zkuste přečíst následující odstavec:
„V tváří tvář rozezlenému generálnímu řediteli nikdy nezůstávejte stát ve strnulém postoji, který může vyjadřovat vaši nejistotu, což může podnítit další agresivní výpady, které vás ještě podpoří v nepříjemném prožívání a budete tudíž řešit, zda není namístě celou situaci řešit mírnější formou, která může přinést do vaší konverzace další uklidňující prvek.“
Četl se vám dobře? A četli byste dál? Já tipuju, že ne. Postrádá totiž jeden velmi důležitý prvek. Tečky. Čím kratší věty děláte, tím lépe se návštěvníkům čtou.
Zapamatujte si jednoduché pravidlo. Do nadpisu tečky nepatří, zato zbývající text prosím obdařte tečkami požehnaně. Čtenářům se u vás bude líbit.
4. Libujete si v odborné hantýrce a české výrazy vás urážejí
Může se zdát, že používáním odborného jazyka a cizích slov vyvoláte v lidech pocit, že jste člověkem na svém místě. Pokud vám ale vaše okolí nerozumí, nepřesvědčíte je o ničem. Váš článek si jednoduše nepřečtou.
Tvoří-li převážnou většinu vaší cílové skupiny odborníci, jsou cizí a odborné výrazy v pořádku. V opačném případě musíte své jazykové prostředky „zlidštit“.
5. Kouzelná klávesa vám nic neříká
Zázračný účinek teček už znáte. Podobně působivého výsledku dosáhnete pomocí klávesy Enter. Dokáže rozdělit text do menších úseků a čtenáři tak dostanou chvíli oddechu.
Pokud je váš článek delší než několik odstavců, nezapomeňte také na podnadpisy. Usnadníte čtenáři rychlou orientaci v textu a nabídnete mu záchytné body, které ho strhnou ke čtení.
Sáhodlouhý článek o 3 odstavcích vám spolehlivě zaručí odliv návštěvníků ke konkurenci. To už teď ale určitě nedopustíte.
Ing. Veronika Kubrichtová – lektorka a konzultantka