EN
0
Menu

4 tipy, jak pomoci dětem zůstat kreativní

KreativitaDěti jsou přirozeně kreativní. Bohužel ale vlivem společnosti, školy a někdy i rodičů tuto schopnost ztrácejí. Dobrá zpráva je, že kreativitu se lze opět naučit. Ideální by ovšem bylo, aby děti neztratily úžasnou schopnost nacházet geniální řešení, jako v tomto příběhu:

Velký kamion uvízl pod nosníky velkého železničního podjezdu. Experti se marně snažili kamion uvolnit a doprava byla na obou stranách podjezdu zablokovaná.

Až přišel malý kluk, který si opodál kopal s míčem, k vedoucímu vyprošťovací skupiny. Vedoucí si ho nevšímal. Klukovi se konečně povedlo upoutat pozornost dospělého: “Proč nezkusíte upustit trochu vzduchu z pneumatik?” 

Geniálně jednoduché řešení, které odborníci neviděli, protože byli omezeni svým expertním myšlením.

Cambridge Dictionary definuje kreativitu jako schopnost vymýšlet a užívat originální a neobvyklé nápady. 

Podle Wikipedie je to je zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost. Ta se projevuje jako vynalézavost, jako vznik nového, originálního díla nebo myšlenky, popř. tvůrčím řešením problémů.

Dětská kreativita

V roce 1968 vytvořil psycholog George Land test pro NASA, aby odhalil kreativní potenciál vědců a inženýrů. Zaměřoval se na objevování nových a neotřelých přístupů k řešení problémů. Tento test posléze aplikoval na 1600 dětí ve věku 4 – 5 let. Výsledky testu byly ohromující. Celých 98 % dětí spadalo do kategorie s geniální představivostí.

Test aplikoval na děti i v dalších letech. A výsledky byly alarmující. Ve věku 10 let do kategorie s geniální představivostí spadalo pouhých 30 % dětíVe věku 15 let to bylo už jen 12 % a u dospělých dokonce pouhá 2 %. Tento test byl později mnohokrát zopakován, takže o jeho pravdivosti nelze pochybovat.

Jak rozvíjet dětskou kreativitu?

Z výše Landova experimentu vyplývá, že v podstatě stačí přestat dětskou kreativitu ubíjet neustálým hodnocením, poučováním, usměrňováním a mentorováním.

Na našich akcích vidíme, jak se nejmenší děti bez zaváhání zapojují do všech tvořivých aktivit bez ohledu na hodnocení nebo na výsledek. Čím jsou starší, tím jejich bezprostřednost i ochota experimentovat klesá. Bojí se dělat chyby, bojí se hodnocení a odsouzení.

Našim cílem je vrátit dětem radost z tvorby, jako kdyby jim znovu bylo 5 let. Schopnosti, které děti mají v tomto věku, totiž nikam nezmizí. Jen je potlačujeme ze strachu z kritiky a hodnocení. 

Když se děti zaberou do tvoření a zapomenou na strach, doslova se pak rozzáří, uvolní se a jejich nadšení a zápal jsou nakažlivé.

Hana Müllerová

Chci dostávat newsletter s tipy, jak pečovat o rodiče ve firmě