Unilever dýchá otevřenou firemní pohodou
Společnost zaměstnává 127 000 pracovníků po celém světě a vlastní na 400 značek dostupných ve více než 190 zemích. V roce 1883 uvedli na trh ve viktoriánské Anglii mýdlo Sunlight – bylo průkopnické a mělo jasné poslání: popularizovat čistotu a zpřístupnit ji obyčejným lidem. Byla to podpora udržitelného způsobu života, už tehdy. Dnes mají přes 400 značek a stále je žene vpřed jejich poslání.
Na to, jak pečují o zaměstnance, jsme se ptali Zuzany Frenák, Head of HR Czech Republic and Slovakia & HR BP Nutrition East Europe, UNILEVER ČR, spol. s.r.o.
Co pro vás znamená termín firemní kultura?
Firemní kultura je jedním z důvodů, proč pro nás chtějí naši zaměstnanci pracovat. Velmi si na ní zakládáme, je to něco, co u nás považuji za výjimečné. Charakterizuje ji otevřenost, transparentnost a také neformálnost, což mnohé u korporátu jako jsme my, překvapí. Například si všichni tykáme, a to ať mluvíte s CEO, nebo s novým kolegou. Vzhledem k tomu, že pracujeme v hybridním nastavení, nemáme svá pracovní místa včetně našeho CEO, který sedí s kolegy a může tak vnímat, co se ve firmě děje. Náš CEO neměl mimochodem kancelář ani před hybridem, je to takto celofiremní globální nastavení. Velmi podporujeme spolupráci a otevřenost, aby se kolegové nebáli přijít s nápadem nebo konstruktivní kritikou, když se něco nedaří.
Propisuje se tento přístup v oblíbenosti firmy při náboru?
Záleží na tom, o jakých pozicích se bavíme. Všeobecně nemáme problém najít vhodné kandidáty. Mladší kolegové se u pohovorů ptají na udržitelnost a firemní kulturu, jsou to témata, která je zajímají. Seniornější kolegové se zajímají o firemní benefity jako je například 6 týdnů dovolené a velká pracovní flexibilita.
Kupředu nás žene naše poslání, a to udělat z udržitelnosti samozřejmost.
Unilever je globální značka, výrobní závody jsou i v Čechách?
V Čechách vyrábíme oblíbenou českou značku Savo, která minulý rok oslavila 50 let nebo třeba zmrzlinu Míša, ale ne v našich vlastních závodech. Jsme globální společnost, tedy výroba je rozložena v dalších zemích z pohledu efektivity a udržitelnosti.
Poskytujete flexibilní úvazky? Pokud ano, tak jaké s nimi máte zkušenosti?
Ano a mám velkou radost, že se nám daří, o flexibilní úvazky je zájem a věřím, že můžeme být inspirací pro ostatní. V ČR a SR máme 40 maminek a těm, které se chtějí vrátit do práce dříve, i když třeba ne hned na plný úvazek, se snažíme vyjít maximálně vstříc. Je pro nás důležité, aby naše kolegyně na mateřské neztratily informace, znalosti a mohly si i na mateřské vzdělávat a prohlubovat své dovednosti, pokud o to mají zájem a z praxe vidíme, že tomu tak je. Zároveň je pro ně i pro nás důležité, že zůstávají s firmou v kontaktu a ví, co se děje a kam se posouváme. Maminky si proto ponechávají své počítače a mají přístup ke všem firemním systémům.
Využívají tuto nabídku maminky?
Jsme překvapení, jak velký je zájem. Téměř každá maminka odcházející na rodičovskou dovolenou si počítač nechává a zůstává s firmou v kontaktu. K dnešnímu dni máme na 30 pozic na poloviční úvazky. Málokdo se nám vrací hned na plný úvazek. Většina rodičů po rodičovské pracuje 20-30 h týdně. Snažíme se vytvářet i malé úvazky o 7 hodinách. Ty jsou nejoblíbenější u čerstvých maminek. Většinou se jedná o jednorázové projekty.
Osobně mám velkou radost, že se nám daří i s částečnými úvazky na manažerských pozicích. Minulý rok jsme spustili pilotní projekt na sdílenou pracovní pozici i na vyšší managerské roli. Máme dvě kolegyně managerky z marketingového oddělení, které sdílejí jednu pozici. Je důležité, aby si každá maminka našla svou hranici a řekla si, jak jí vyhovuje nastavení práce. Necháváme lidem hodně volnosti a podporujeme je v jejich rozhodnutí. Důležité je pro nás, aby neklesali na nižší pozice.
Budete tento pilotní projekt vyhodnocovat?
Projekt vyhodnocujeme průběžně v rámci týmu, v kterém pracují. Zpětnou vazbu tak máme nejen od jejich nadřízených, ale i od kolegů z jejich týmu i mimo tým. Jsme na dobré cestě.
Zajímá nás, jak se dá rozdělit prakticky manažerská pozice?
Každá má svou agendu. Mají rozdělené úkoly, ale pracují spolu v úzké kooperaci v rámci jedné role. Společně vytváří strategii, ale každá z nich má svou zodpovědnost jasně specifikovanou. Je to samozřejmě náročnější než u administrativních pozic, ale zvládají to skvěle a je to motivace i pro ostatní maminky.
Máte i něco pro tatínky? Když se tatínci více zapojí, maminkám se uleví.
Máme projekt pro partnery a tady záměrně nehovořím pouze o roli matka – otec, partnerství je pro nás jakákoliv forma rodičovství. V praxi to znamená 35 dní dovolené navíc pro partnery během prvního roku. Je to pro nás velmi důležité, abychom umožnili partnerovi strávit s partnerkou/partnerem a dítětem první týdny a nastavit si zdravý vztah. Za rok si mohou vybrat dohromady 65 dní dovolené.
Řešíte rovnost platů?
Řešíme. Pravidelně v ročních cyklech kontrolujeme, že jsou platy nastaveny férově. Pro každou pozici máme transparentně nastavené úrovně a finanční rozpětí. Posuzujeme na základě seniority, ne podle pohlaví.
Nastavení work-life balanc je velmi obtížné. Intenzivně pracujeme na diverzitě a maminky podporujeme. Je to život a nemůžeme se tvářit, že děti neexistují, naopak, chceme maximálně podpořit skloubení rodičovství s pracovním životem. Vážíme si energie a schopností našich kolegyň. Maminky jsou mnohdy pracovně nejefektivnější – mají zodpovědnost, jsou schopné prioritizovat a mají nadhled.
Paradoxně nám velmi pomohl v této cestě covid. Od covidu pracujeme hybridně. Nejen maminkám to velmi pomohlo k větší flexibilitě, což si obecně u nás rodiče hodně chválí i u větších dětí. Máme klouzavou pracovní dobu, což velmi pomáhá skloubit osobní/pracovní život. Potřebujete odvést dceru na kroužek? Zajít se synem k lékaři, vyzvednout potomka ze školy? Dáváme v tomto velkou svobodu a flexibilitu, odpovědnost je na každém zaměstnanci. Je to o vzájemné důvěře a zodpovědnosti, na druhé straně samozřejmě očekáváme výsledky a úkoly doručené včas.
Vždy je to o dvou stranách. Ve firmě je velmi důležitý respekt a komunikace.