EN
0
Menu

Pro mladé rodiče je samozřejmostí již mnoho věcí, které pro nás byly sci-fi

Pavlína Bandrowská, spoluzakladatelka a projektová manažerka Baby Office, si v květnu vyšetřila čas v nabitém rozvrhu plném poptávek na rodinné dny, a navštívila akci věnovanou představení platformy Momentum. Co si z akce odnesla a jak vidí dnešní nastupující generaci maminek si můžete přečíst v jejím článku.

„Hned po příchodu mne zaujal podtitulek „Proměňte daň z mateřství ve společný zisk“ na sešitu, který jsme obdržely s uvítáním. Tak trefné!“ píše Pavlína.

„Potkala jsem osobně ženy, které znám ze sociálních sítí: Lucii Bášovou a Kristynu Cejnarovou z MUMDOO a Laureen Höllge a Johanu Šperlovou z Mamio. Bylo zajímavé, co se ve mně odehrávalo. Líbilo se mi, jak na problematiku mateřství nahlížejí – jako na komplexní téma společenské, ekonomické i osobní. Dívala jsem se na „holky“ o 20 i více let mladší a hlavou mi běželo, že to, co slyším, dobře znám. Že se pohybuji v tomto tématu už více než 15 let a pořád je to téma, které v lidech rezonuje a ke kterému je stále co říci. Vzpomněla jsem si, jak moc jsem jako čerstvá máma řešila podobné věci a u těchto témat kolem mateřství a kariéry jsem už zůstala.

Historie se opakuje, napadlo mne. Vzpomněla jsem si na iniciativy jako MINERVA21, Business & Professional Women ČR, M.arter atd., které již mnoho let podávají ženám-matkám pomocnou ruku a snaží se měnit genderové stereotypy. Když se se svými příspěvky přihlásila Veronika Kubrichtová z Úsměv mámy, nebo Lenka Laubrová Žirovnická z Asociace pro porodní domy a centra, které jsou z mé věkové kategorie, zaujaly mne jejich příspěvky i následné reakce. A došlo mi, že opak je pravdou.
Historie se neopakuje, ale pokračuje.

Z obou stran jsem vnímala velkou potřebu pomoci maminkám v jejich roli, ale i vzájemný respekt k akcentování dalších aspektů, které tuto roli ovlivňují a tím pádem tvoří. Společným cílem je férový přístup – aby si každý rodič vybral podle své potřeby do jaké míry a času se chce věnovat péči o děti nebo práci. A také to, že péče o děti i domácnost není záležitost ženy, ale obou partnerů.

Vkrádala se mi myšlenka, že možná někdo z těch, kteří se v minulosti účastnili zmíněných projektů, přímo či nepřímo ovlivnili tyto ženy či jejich okolí. Že jim to možná dalo nějakou klikatou cestou impulsy k prosazování férového přístupu k mateřství. Je to fajn představa, u které se v duchu usmívám. Pro tyto mladé rodiče je samozřejmostí již mnoho věcí, které pro nás byly sci-fi, přesto je v naší společnosti stále mnoho stereotypů hluboko zakořeněných a je stále se kam posouvat.

Podporuji sdílení materiálů a platformy Momentum, jenž promlouvá k ženám, mužům, zaměstnavatelům i státu. V přehledných bodech zde najdete tipy na osobní i partnerskou sebepéči a komunikaci. Zaměstnavatelům zvědomuje pozitivně ekonomické dopady a ke státu dává tipy vycházející z průzkumů reflektujících současné dění v legislativě. Má být tahákem či impulzem pro diskusi k těmto tématům. Doporučuji ji i mé generaci, pokud neví, co řeší jejich děti-rodiče v současné společnosti.

A na závěr ještě pár tipů z panelových diskusí:

První vedla s velkou empatií Eliška Remešová a hosté byli Martina Vaňková Dvořáková z Férové domácnosti, David Škrobánek, autor projektu Dobrý táta, a Aneta Martinek z #HolkyzMarketingu. Zazněly zde osobní zkušenosti z rodin, domácností, od přátel i z průzkumů. Co je pro mě nej:
Role otců, tatínků – pozitivní vliv podpory partnera je neoddiskutovatelný, je potřeba podporovat osvícené muže, ať v domácnosti či v práci.
Sdílení starostí i radostí rodičovství netrápí pouze mámy – i tátové mají své bloky a stereotypy.

Druhý panel vedl trefně Jaroslav Kramer a hosté byli Klára Escobar z MONETA Money Bank, Lenka Simerská z MPSV za Rovné odměny, Šárka Homfray jako členka přípravného týmu, právnička a odbornice na genderovou rovnost a Jan Klusoň, CEO z Welcome to the Jungle. Mluvilo se o roli státu a firem. Co mi nejvíce utkvělo:
Firmy a firemní kultury se mění. Je jich čím dál více s benefity pro rodiče, což i mi v Baby Office vidíme ve sdílených příkladech dobré praxe i u našich klientů.
Stát má také své strategie v tématech rovnosti, avšak různé regiony mají různé potřeby a je třeba si to uvědomit.
Lobovat – pokud chceme změnu ve firemní kultuře (benefity), angažujme se. Pokud ji chceme od státu (více školek, dětských skupin apod.), choďme na svoje úřady. Sledujme dění v místě bydliště, vznášejme požadavky.

 

Jsme z různých generací, ale z jedné planety se společným vesmírem starostí i radostí.
Dívám se ke hvězdám a je to krásný pohled. 😊“
Pavlína

Chci dostávat newsletter s tipy, jak pečovat o rodiče ve firmě