EN
0
Menu

Inovativní benefity: Inspirace z firem, které pečují o své zaměstnance – rodiče

BenefityV tomto článku bychom se rádi podívali na některé moderní formy zaměstnaneckých benefitů, o kterých je dobré vědět. A zároveň bychom vám rádi představili příklady z konkrétních firem, které pro vás třeba budou inspirací.  

Firmy neustále inovují a hledají cesty, jak své zaměstnance podpořit, motivovat a udržet si tak krok v konkurenčním boji na trhu práce. A s tím se také rozšiřuje portfolio benefitů. Flexibilní pracovní doba a home office se pomalu stávají standardem. Relativně nově se firmy zaměřují na další formy benefitů. Patří mezi ně mimo jiné také inkluze a diverzita. Například Vodafone v této oblasti vytváří speciální programy. Daří se jim proto zlepšovat nejen produktivitu zaměstnanců, ale také mohou díky tomu otevřít dveře mnoha novým talentům. Každý rok se zaměstnanci a zaměstnankyně Vodafonu zapojují do aktivit proti diskriminaci sexuálních menšin, například účastí na festivalu Prague Pride. V oblasti diverzity má firma velké cíle – nejpozději v roce 2025 se chce stát celosvětovým nejlepším zaměstnavatelem pro ženy a mít 40 % žen v seniorních manažerských rolích. 

Na oblast diverzity nezapomínají ani ve firmě Unilever. „Nastavení work-life balance je velmi obtížné. Intenzivně pracujeme na diverzitě a maminky podporujeme. Je to život a nemůžeme se tvářit, že děti neexistují, naopak, chceme maximálně podpořit skloubení rodičovství s pracovním životem. Vážíme si energie a schopností našich kolegyň. Maminky jsou mnohdy pracovně nejefektivnější – mají zodpovědnost, jsou schopné prioritizovat a mají nadhled,“ shrnula za Unilever Zuzana Frenák.

Co rezonuje stále více jsou benefity zaměřené na duševní zdraví a wellbeing. Není divu, duševní zdraví je věc, která v posledních letech trápí stále více lidí. Nedávný průzkum duševního zdraví pro organizaci Nevypusť duši odhalil značný vliv pracovního stresu na populaci. Z jeho výsledků vyplývá, že 73 % dotazovaných pociťuje nebo někdy pociťovalo pracovní stres, který ovlivnil jejich kvalitu života více, než by si přáli. Tato oblast je z hlediska firemních benefitů relativně nová. Některé firmy proto nabízejí např. terapii psychologa či telefonní pomoc. 25hodinovou psychologickou pomoc nebo poradenství nabízí svým zaměstnancům např. firma Mondelēz.

Stále více firem také hledá cesty, jak podpořit rodiče z řad svých zaměstnanců. Mezi jeden z trendů patří pomoc s péčí o děti. Od zasedací místnosti s dětským koutkem, kam mohou rodiče přivést své dítě v případě potřeby, až po dětský koutek s hlídáním. Nemusí to přitom být nákladný projekt. Lze do něj zapojit zaměstnance, kteří z domova přinesou přebytečné hračky a zároveň se tak sami do vytváření koutku zapojí. Na popularitě získává také prázdninové hlídání – ať již přímo v prostorách firmy nebo formou tábora v externích prostorách. 

Ke společnostem, které na pracující rodiče rozhodně nezapomínají, patří již zmiňovaná firma Mondelēz. Mezi její firemní benefity patří také placené volno při určitých životních událostech jako při narození dítěte nebo doprovod prvňáčka v jeho první školní den. Firmě se osvědčilo také  hlídání dětí zaměstnanců. Jana Herinková z firmy Mondelēz, k tomu uvedla: „Ten nápad tady byl už dlouho. I vzhledem k tomu, že máme velkou populaci rodičů s dětmi. Realizace nebyla jednoduchá v tom, že jsme měli docela nestandardní koncept: bylo to letní hlídání, nebyla tam pravidelná docházka dětí, byly to děti ve věku 3-8 let. Takže jsem docela ráda, že jsem potom vyhledala Baby Office, kteří nám byli schopni pomoct s tímhle konceptem.“

ČSOB je další firmou, která myslí na rodiče s dětmi z řad svých zaměstnanců. Ta nabízí rodičům možnost využití dvou dětských skupin v Praze a v Hradci Králové. V ostatních regionech, kde rodiče nemohou využít firemní dětskou skupinu, nabízí firma příspěvek na hlídání dětí.  Zhruba 85 % všech rodičů, kteří odejdou na mateřskou/rodičovskou dovolenou, se přitom vrátí do svého původního nebo jiného útvaru v rámci banky. 

Příměstský tábor pro děti zaměstnanců zorganizovala loni i letos za pomoci Baby Office firma Slevomat. Inspiraci získali od svých kolegů ze Slovenska, kde mají v kancelářích nejen dětský koutek, ale o prázdninách nabízejí také svým zaměstnancům možnost hlídání dětí. Ohlasy na plně obsazený tábor byly velmi pozitivní a firma chce v této aktivitě dále pokračovat. 

Ve společnosti SAP Services vědí, že vzít své ratolesti do práce potěší nejen děti, ale i rodiče. Navíc to podpoří značku dobrého zaměstnavatele. Pro rodiče na mateřské a rodičovské dovolené je to příležitost navštívit své týmy, nasát atmosféru ve firmě a načerpat energii. Proto v minulosti uspořádali akci zaměřenou na maminky a tatínky na rodičovské dovolené s miminky a batolaty, druhá část se zaměřila na větší děti zaměstnanců od cca 4 do 12 let. Toto rozhodnutí se ukázalo jako prozíravé a umožnilo obě akce účelněji připravit a lépe uspokojit přání a potřeby účastníků. 

Ve vládě se právě projednává zákon o sousedském hlídání. Je pravděpodobné, že v nějaké podobě bude umožňovat i hlídání dětí ve firmách s možností dotace. Sledujte nás pro bližší informace. 

Pokud vás zajímají firemní benefity pro rodiče, uceleně jsme o nich na našem blogu již psali.

Máte-li zájem zjistit více o naší nabídce v oblasti programů pro firmy v oblasti podpory pracujících rodičů (jako jsou dětské koutky, příměstské tábory nebo Family days), kontaktujte nás a připravíme pro vás individuální nabídku dle vašich konkrétních potřeb.

Chci dostávat newsletter s tipy, jak pečovat o rodiče ve firmě