Jak získat první zákazníky?
Setkala jsem se s řadou podnikatelů, kteří začali tím, že si pronajali kancelář/prostory, nechali udělat za několik tisíc krásné webové stránky, vytiskli vizitky a čekali na klienty. Když se dlouho nic nedělo, tak ještě zaplatili za reklamu. Uběhl další čas, ale zákazníci nikde.
Kudy vede cesta ke klientům?
Jak ukázal loňský průzkum mezi českými nezávislými profesionály, převažujícím zdrojem zakázek jsou pro ně sociální vazby, jako osobní doporučení, kontakty ze zaměstnání a z různých projektů, dobré jméno, sociální sítě, networking a podobně. Pomáhají však také například vlastní webové stránky, katalogy, školení či publikační činnost. Placenou reklamu uvedlo jen 4 % dotazovaných freelancerů.
Kde získat zkušenosti a reference?
Čím tedy začít, když chybí zkušenosti, reference, webovky,…? Do čeho se pustit nejdříve?
- Nejdůležitější je začít něco dělat. Bez osobní zkušenosti a otestování vašich výrobků/služeb na zákaznících jen těžko zjistíte, co vás vlastně baví, o co přesně mají klienti zájem a jaký styl práce vám vlastně sedí.
- První zkušenosti a reference můžete získat na vlastních projektech (blog, výrobky, portfolio aj.), jako dobrovolník v nějaké neziskovce nebo své služby nabízet příbuzným, známým, sousedům.
- Velmi dobrým zdrojem zkušeností jsou podnikatelé z oboru. Můžete zapátrat mezi svými známými nebo vyzkoušet mentoring (třeba na pravidelných akcích BPW), networking.
- Pokud nemáte vůbec žádnou zkušenost s oborem, ve kterém chcete podnikat, doporučuji nechat se v tomto oboru zaměstnat. Tuto cestu navrhuje například Hana Michopulu, když uvažujete o podnikání v gastronomii.
Jak oslovit klienty?
Doporučuji volit jednoduchá a méně nákladná řešení, zvlášť když jste teprve ve fázi, kdy svoje podnikání ladíte:
-
- Mluvte a pište o tom, co děláte a sdílejte výsledky své práce na sociálních sítích.
Hodně lidí se na začátku za své podnikání tak trochu stydí a nechává si vše pro sebe. To je ale škoda. Mluvte o svých výrobcích či službách se známými a příbuznými, nebojte se je nabízet, sami je používejte. Na svých profilech na sociálních sítích popište, co děláte a pravidelně sdílejte výsledky své práce. Možná jste slyšeli nebo četli o Evě Francové, která sdílela na svém blogu Kuchařka ze Svatojánu a sociálních sítích zdravé recepty a letos už vydala třetí kuchařku.
- Jděte zákazníkům naproti
Se svými výrobky můžete vyrazit na trh, jarmark a další podobné akce. Své služby nabízet přímo konečným zákazníkům nebo do firem. Jedna moje známá například své šperky chodí pravidelně prezentovat do organizací, kde pracují její kamarádky. Mé děti pravidelně stříhá kadeřnice přímo u nás doma, takže ani nepotřebuje vlastní prostory.
- Využijte zprostředkovatelů
Abyste začali prodávat, nemusíte mít vlastní web ani e-shop. Můžete například:
- Vlastní výrobky dodávat do kamenných obchodů nebo využít prodejní portály jako Fler, Etsy, Mimibazar.
- Kurzy prodávat přes Naučmese nebo přes nějakou organizaci (mateřská centra, coworkingy aj.) či agenturu (př. Top Vision – spíše pro zkušené lektory).
- Vyzkoušet portály pro mikrozakázky Stovkomat, aj.
- Na pracovních portálech vyhledávat pracovní nabídky s možností externí spolupráce (Jobs, Prace.cz, aj.)
- Nabízet texty přes Placla, KupObsah, Copywriting
- Fotky a grafiku prodávat přes fotobanky.
- Pro zprostředkování hlídání dětí a úklidu vyzkoušet Hlídačky, aj.
- Prozkoumejte hotová řešení
Když už se neobejdete bez vlastního webu nebo e-shopu, podívejte se po řešeních, která jsou dostupná zdarma nebo za malý poplatek. Pro web doporučuji systém WordPress (pro začátečníky spíše služby typu Webnode), v oblasti řešení e-shopů má velmi dobré reference například Shoptet, když potřebujete ušetřit tak existují i bezplatná řešení pro WordPress (Woocomerce) nebo PrestaShop.
Lucie Václavková