Rozjely e-shop na mateřské
Společný čas s dětmi jsem si hodně užívala, ale měla jsem také chuť dělat něco vlastního. Podobně na tom byly i Jana, Andrea a Markéta, které založily vlastní značku a rozjely e-shop. Jaké byly začátky a jak se jim daří? Co by udělaly jinak? A co doporučuji začínajícím e-shopařům?
Jana a její tvořivé sady – Pikle z pytle
Jana je kreativní maminka. Vymýšlí sady – pytlíky s věcmi na tvoření, které prodává na svém e-shopu Pikle z pytle. Na začátku měla společnici, se kterou se nakonec v dobrém rozešla a nyní je na vše sama. Určitě by mohla hodně vyprávět o svých začátcích, které byly náročné. Ale co bylo a je nejdůležitější: její práce ji baví. Stále vymýšlí nové věci. Poslední novinkou jsou třeba kufříkové domečky, vyrobené v České republice s ilustracemi od Markéty Jinochové.
Ze začátku se Jana snažila naplnit e-shop spoustou informací, to se jí nakonec ukázalo jako neefektivní. Doporučuje jednoduchost a přehlednost. A nepodcenit klíčová slova a SEO. Pracovat na odkazech, být vidět v magazínech i na off-line prodejních akcích a workshopech, kde jsou její zákazníci – rodiče s dětmi.
Nejdřív uvažovala o e-shopu na míru, ale pak byla zklamaná přístupem a neschopností nastavit všechny funkce. Proto se rozhodla pro Shoptet, který se jí zdál velmi přehledný a vzhledově přijatelný. Navíc byly s kolegyní schopné ho upravit samy, i když neměly žádné zkušenosti. Teď je spokojená, chybí ji jen možnost angličtiny a nesotačující blog.
A co jim nejvíce zabírá? „Šeptanda“ a taky když se o stránkách zmíní někdo vlivný. Plány si Jana dělá spíš intuitivně, i když ví, že by se tím měla zabývat víc. S výdělky se Jana zatím neuživí, stále má hodně peněz investovaných v materiálu. Ale věří, že se to brzy zlomí.
Žije v bilingvním manželství a jejich děti tedy rozumí oběma jazykům. K angličtině ji to stále táhne a je její vášní. Proto se rozhodla prodávat anglické knížky pro děti a založila si i stejnojmenný obchod. Vede také kurzy s angličtinou pro nejmenší děti a často své knihy ukazuje maminkám na výstavách a prodejních akcích.
Ani pro ni nebyl první rok snadný. Andree a jejímu e-shopu pomáhají off-line aktivity. Chodí číst a prodávat knihy do škol a dalších institucí. V tom má velký potenciál a prodá na nich mnoho knih – zákazníci si totiž knížku rádi nejdřív prohlédnou naživo.
Vede playgroup skupiny na několika místech po Praze, píše blog a je aktivní na sociálních sítích. To vše jí přivádí zákazníky. Oboru anglických knih dokonale rozumí, umí poradit a díky tomu se o jejím obchodu dozví další lidé. Znalosti oboru jsou jejím velkým benefitem, neboť zákazníci její rady vyhledávají.
Svůj e-shop provozuje na Webnode. Poskytovatele by nyní ráda změnila, ale přecházet už po rozjetí e-shopu není nejjednodušší.
Andrejka je zatím na rodičovské, takže se e-shopu věnuje okrajově. “Je to zatím kapesné s dětma na krku bez babiček, každé hlídání platím.”
Markéta se značkou Tamarki
Začalo to blogem a pokračuje vlastními produkty. Markéta je velmi kreativní a inspirativní žena, na svém blogu se dělí se svými čtenářkami o tipy na bydlení a DIY nápady. Před několika měsíci založila vlastní e-shop, kde prodává autorské povlečení a vkusné doplňky do domu. Pro svůj internetový obchod si také vybrala pronájem, hodnotí to jako nejjednodušší a nejefektivnější řešení. Chtěla čistý design a jednoduché ovládání.
Tvořím=žiju je její motto. Tvorba ji doprovází celý život. I kdyby nebylo blogu, stejně by se jí věnovala.
Zákazníky si hledá pomocí svého blogu, je aktivní na Facebooku i Instagramu. Kromě e-shopu si založila účet také na českém Fleru. Její propagaci pomáhá také to, že o jejích nápadech napíší v tištěných i on-line časopisech. Nejdřív se sama musela snažit, nyní se jí z magazínů, blogů a časopisů ozývají sami a žádají ji o pomoc.
A jak se Markétě daří? “Je to těžký, vydělám si zatím na svoje náklady, platím zdravotní a sociální, taky ateliér.” Je pro ni podstatné vytrvat, e-shop zatím funguje krátce. “Mít dobrý nápad neznamená, že budu prodávat. Stále ještě hledám, kde oslovit tu správnou skupinu lidí. Tu, která bude moje věci pravidelně kupovat.”
Já sama znám Markétu už rok. Má skvělé nápady, je zručná a je perfekcionistka. Když si tyhle věci dáte dohromady, vzniknou fakt propracované produkty, které si najdou své věrné zákazníky. Mrkněte třeba na její povlečení nebo polštářky s technikou linorytu.
Uvažujete také o e-shopu?
Musíte se připravit na intenzivní a vytrvalou práci, naučit se spoustu věcí kolem online marketingu, komunikovat se zákazníky, lákat je do svého e-shopu, vymýšlet nové strategie atd.
Abyste uspěli, bude vás to stát buď váš čas nebo peníze.
Všem začínajícím e-shopařům doporučuji pronájem e-shopu, je to velmi snadné a nemusíte mít žádné velké technické ani programátorské znalosti. E-shop je pro vás připravený ihned, vy si v něm nadefinujete šablonu, barvy, přizpůsobíte vzhled. Někteří pronajímatelé hotových řešení (jako např. právě Shoptet) nabízejí základní verzi zdarma, takže si můžete vyzkoušet a nic neplatíte.
Doporučuji taký poradnu Můj první e-shop, kde se dozvíte to nejdůležitější do začátku.
Iva Baltaretu – Kdo jsem? Máma se dvěma dětmi. A také jsem během rodičovské radikálně měnila profesi. Mám životní úkol – dělat, co mě baví a podporovat v tom i další (nejen) ženy. Svůj čas trávím prací v online marketingu, psaním blogu o tvoření DIY projekty a taky aktivně se svou rodinou.