V ATALIAN CZ jsou na prvním místě lidé. I při směnném provozu vycházejí vstříc potřebám jednotlivců.
Se Zuzanou Thiele, HR Director ve společnosti ATALIAN CZ jsme si povídali o prorodinné firemní kultuře. Sama je maminkou a s nastavením rovnováhy mezi rodinným a pracovním životem má bohatou osobní zkušenost.
Na úvod jste se mnou sdílela krásná slova kolegyně, která se přes své zdravotní omezení a dvě malé školkové děti mohla postupně vracet do práce. Díky postupnému navyšování úvazku a Home Office vše krásně překlenula a hodnotí ATALIAN jako zaměstnavatele roku.
Co pro vás znamená termín firemní kultura?
Firemní kultura Atalian CZ je postavená především na lidech. Čísla mluví jasně: 80 % firemních nákladů jde na lidi. Lidé jsou středobodem naší firemní kultury, bez nich bychom nemohli žádnou z nabízených služeb poskytovat. Z pravidelných průzkumů spokojenosti nám skvěle vychází hodnoty jako jsou atmosféra na pracovišti, dobré pracovní prostředí a 85 % zaměstnanců uvádí spokojenost s nadřízeným. To se odráží i ve skutečnosti, že polovina nově přijatých zaměstnanců přichází na doporučení kolegů.
V čem je firemní kultura společnosti ATALIAN podle vás výjimečná?
ATALIAN poskytuje služby v terénu, přímo u zákazníků. V tom je provoz společnosti velmi specifický a náročný na řízení a kontakt zaměstnanců. Centrálu máme v Praze, kde je kolem 70 lidí a další kanceláře v několika místech po celé ČR, tam se centralizují vedoucí pracovníci z daného regionu. Zaměstnanci tedy mají vzájemný kontakt se svým nadřízeným a na daném pracovišti, ale nevídají se s dalšími kolegy napříč firmou. Velký důraz klademe na společenskou a firemní odpovědnost, zaměstnáváme téměř 100 zdravotně znevýhodněných zaměstnanců. Díky tomu, že pracujeme hodně v terénu, můžeme nabídnout velkou flexibilitu pracovních úvazků. Často hledáme zaměstnance na 2-3 hodiny denně, většinou ranní nebo večerní směny, které vyhovují jak maminkám, ale i seniorům, kteří si chtějí přivydělat. Díky velkému portfoliu našich zakázek a počtu lokalit tak dokážeme nabídnout možnost zaměstnání téměř všem skupinám zaměstnanců, i těm se specifickými potřebami.
Kolik máte mezi zaměstnanci rodičů malých dětí (do 6 let)?
Na centrále je zastoupení žen a mužů půl na půl. Maminek s takto malými dětmi máme pouze několik a nabízíme jim využití Home Office a flexibilní úvazky, do kanceláře docházejí dle domluvy se svým nadřízeným, třeba jen dva dny v týdnu.
Poskytujete jim nějakou formu podpory?
Speciální program pro rodiče na mateřské nemáme. Ke každému přistupujeme individuálně. Máme část maminek, které si chtějí přivydělat i v průběhu mateřské a rodičovské dovolené. S těmi pak uzavíráme individuální dohody, pracují na částečný úvazek nebo pomáhají v jiných odděleních. S maminkami, které si chtějí mateřskou užít a nechtějí se dříve vracet do práce, se individuálně komunikuje rok před návratem. Cílem je minimálně půl roku před plánovaným ukončením rodičovské dovolené být s matkou v kontaktu tak, abychom mohli najít nejvhodnější alternativu skloubení návratu do práce a péče o dítě.
Daří se vám, aby se maminky po rodičovské dovolené vracely na stejná místa?
Většinou ano. Některé pozice jsou omezeny pracovní dobou. Některé provozy pracují na směnný provoz 24/7, kdy se maminka úplně vrátit nemůže. V takových případech se snažíme ji nabídnout pozici na jiné zakázce, zkrácený úvazek nebo jinou práci tak, aby maminka mohla zajistit péči o děti. Ne vždy se to podaří ve 100 % případů. Některé lokality jsou problematické a nabídka práce je omezená. Ve větších městech se toto daří lépe.
Co tatínci?
Muže máme hlavně v technických pozicích. Tento typ zaměstnanců zatím možnost rodičovské dovolené pro otce příliš nevyhledává. Ale máme ve firmě i tatínky se střídavou péčí o děti a těm se vždy snažíme vyjít vstříc s nastavením pracovní doby.
Jaký je podle vás nejlepší benefit, který ATALIAN nabízí?
Máme standardní nabídku benefitů od stravenek, dodatečné dovolené, Free Days až po nově zavedenou kafeterii. Priorita je spokojenost našich zaměstnanců a možnost vyjít vstříc jejich potřebám. Tím největším benefitem je, že umíme nabídnout práci v blízkosti domova v čase, který jim vyhovuje. Velmi často spolupracujeme se starší generací, která si potřebuje přivydělat. Mezi našimi zaměstnanci jsou i pracovníci starší 70 let, někteří pro nás pracují od začátku fungování společnosti v ČR.
Řešíte otázku rovných platů?
Plat máme stanovený na danou pozici bez ohledu na to, zda ji zastává muž nebo žena. Je to naše jasně dané interní nastavení pro danou pozici či zakázku. Například na roli provozního managera, což je u nás nejčastěji obsazovaná pozice na úrovni středního managementu, dostane muž i žena stejnou platovou nabídku. Stejně tak i na dělnických pozicích je plat jasně daný smlouvou s klientem.
Jakým způsobem získáváte feedback od svých zaměstnanců?
Tím, že působíme na stovkách zakázek a v mnoha lokalitách, těžko získáváme osobní zpětnou vazbu. Děláme tedy pravidelné elektronické průzkumy spokojenosti. Máme za sebou dva běhy a na podzim chystáme třetí. Po covidu byla spokojenost velmi nízká. Z průzkumů jsme zjistili, že díky systematické práci na vylepšení firemní kultury, reorganizaci společnosti a nastavení lepších podmínek pro zaměstnance se zaměstnanecká spokojenost velmi zvýšila. Věřím, že letos na podzim bude zase o něco vyšší. Na základě zpětné vazby z předchozího průzkumu spokojenosti jsme vylepšili nabídku benefitů a pracovních podmínek.
Za rozhovor děkuje Eliška Kofroňová
červenec 2024
Společnost ATALIAN CZ s.r.o. patří do francouzské skupiny ATALIAN, která byla založena ve Francii roku 1944. Na český trh vstoupila společnost ATALIAN v roce 2008. Atalian CZ má 25 let zkušeností s profesionálními facility službami od bezpečnostní služby, údržby zeleně, facility managementu, po úklidové a energetické služby. Nadnárodní Atalian Servest působí v 32 zemích po celé Evropě, v Severní Americe, jihovýchodní Asii a Africe. Fyzická přítomnost v každé zemi, kde pobývají klienti firmy znamená, že firma má v terénu týmy pro poskytování jakékoli služby vyžadující lidský zásah.